nasib guru-guru Kemas.

Pengarang : ustaz nizam (IP: 60.54.2.92 , 54.60.in-addr.arpa)
E-mel : ustaznizam@yahoo.com
URL    :
Whois  : http://ws.arin.net/cgi-bin/whois.pl?queryinput=60.54.2.92
Komen:
Assalamualaikum

Saya terlebih dahulu mengucapkan syabas dan tahniah kepada CUEPACS atas keprihatinannya dalam membela kakitangan awam dan pada masa yang sama tetap setia berada di belakang kerajaan. Saya menulis surat ini ialah semata-mata hendak semua pihak membuka mata tentang satu skim kakitangan awam yang kerap disisihkan dan dilupakan iaitu nasib guru-guru Kemas.

Ketika setiap pilihanraya samada umum atau kecil, kelibat guru-guru Kemas dalam melakukan kempen serta jentera penggerak UMNO dan BN tidak dapat dinafikan lagi, malahan merekalah yang menjadi penyumbang terbesar dalam meraih undi dan memujuk sokongan pengundi. Merekalah yang bersengkang mata dan memerah keringat dalam memenangkan calon-calon UMNO/BN dengan ganjaran yang tidak seberapa. Tugas mereka selain dari tugasan pengajaran dan pembelajaran di tadika, adalah sebagai mata dan telinga kerajaan yang paling hadapan dan penghubung dengan rakyat. Besar dan berat sungguh tanggungjawab mereka. Sukar dibayangkan untuk bergerak ketika pilihanraya tanpa pengorbanan dari golongan ini.

Tetapi, disebalik kerelaan dan kesanggupan guru-guru Kemas tersebut, rupanya sudah puluhan tahun mereka ini masih lagi sebagai kakitangan kontrak yang diperbaharui setiap beberapa tahun. Hak mereka untuk menjadi penjawat awam tetap sentiasa dihampakan dengan pelbagai alasan yang tidak munasabah. Setelah puluhan tahun mencurahkan bakti mendidik kanak-kanak prasekolah dan gigih berjuang untuk parti dan negara, hak mereka untuk mendapat pencen ketika mencapai usia persaraan masih lagi dinafikan. Pelbagai kemudahan yang dikhususkan untuk kakitangan tetap juga tidak dinikmati. Malahan gaji mereka juga tidak setaraf dengan rakan sejawatan lain di sekolah dengan hanya mendapat gred S11, gred untuk lulusan PMR/SRP sahaja. Apabila dihantar ke Institut Perguruan untuk menyambung pelajaran ke diploma, mereka masih lagi dikekalkan sebagai kakitangan kontrak dengan gred baru S27. Rungutan yang dicurahkan oleh mereka selama ini ‘bagaikan menyiram air di daun keladi’. Lebih memeritkan, kakitangan
yang berada di pejabat pemasuk para pegawai kesemuanya mendapat jawatan tetap dan berpencen, padahal para guru Kemas yang bertungkus-lumus bekerja di barisan hadapan pada bila-bila masa boleh tidak disambung perkhidmatannya.

Adalah menghairankan mengapakah nasib dan hak mereka untuk menjadi kakitangan tetap seolah-olah dipandang sepi oleh semua pihak? Lebih mengecewakan lagi tiada langsung kedengaran suara-suara pembelaan dari pihak yang begitu mendambakan mereka pada setiap kali pilihanraya berlangsung. Jangan sehingga hal ini dipolitikkan oleh pihak pembangkang barulah pihak terbabit terhegeh-hegeh menjanjikan itu dan ini kepada guru-guru Kemas seperti yang pernah berlaku pada tahun lepas. Habis isu, semuanya senyap kembali dan dilupakan semula. Apakah  nilai kesetiaan dan keikhlasan mereka dalam melaksanakan tugas yang dipertanggungjawabkan? Seolah-olah bak kata pepatah ‘habis madu, sepah dibuang’. Jaminan untuk tidak diberhentikan hanyalah ‘menanam tebu di bibir’ kerana dengan status kakitangan kontrak, apa sahaja kemungkinan boleh berlaku.

Akhir kata, saya meminta supaya CUEPACS, kementerian yang bertanggungjawab dan juga pihak Jabatan Perkhidmatan Awam dapat berusaha segera menyerapkan mereka ke skim jawatan  tetap tanpa banyak berdalih dan alasan lagi. Saya berharap agar pihak terbabit memberi penghargaan kepada mereka supaya lebih gigih dan tekun bekerja untuk agama, bangsa dan negara, bersesuaian dengan konsep ‘Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan’.
Sekian, terima kasih

ustaz nizam

Tinggalkan komen